Mediation, ook in de verzekeringsbranche – Casper Schouten

Casper Schouten schreef een colomn over mediation in de verzekeringsbranche in Schade Magazine:

To mediate, or not te mediate? Dat is, ook in geschillen over schade en verzekeringen, steeds vaker de vraag. En gelukkig maar, want in de meeste gevallen leidt een mediation tot een oplossing. Als voorbeeld daarvan beschrijf ik op deze plaats graag een geslaagde mediation in een complexe zaak die ik onlangs, samen met mijn collega Eva Schutte, mocht begeleiden.

Wat was er aan de hand? In 2021 ontstaat als gevolg van bouwwerkzaamheden schade aan verschillende gebouwen en de daarin opgeslagen goederen. Er wordt schade geleden door de eigenaar/verhuurder van de gebouwen, door de huurders/gebruikers van de gebouwen en door de eigenaren van de opgeslagen goederen. De totale schade bedraagt volgens de gedupeerden ongeveer €25 miljoen. Zij wijzen met de beschuldigende vinger naar de (hoofd)aannemer die partij was bij de aannemingsovereenkomst, de onderaannemer die de werkzaamheden feitelijk uitvoerde en de beheerder die verantwoordelijk was voor het toezicht op de uitvoering van de werkzaamheden. Ook de CAR-verzekeraar raakt bij het geschil betrokken.

Breed scala aan juridische procedures

Veel betrokken partijen dus, die allemaal een advocaat inschakelen met als gevolg een breed scala aan juridische procedures, die veel tijd en geld (gaan) kosten. Na enig juridisch wapengekletter komen partijen tijdens een van de zittingen op de rechtbank, onder aansporing van de dienstdoende rechter, tot het inzicht dat mediation misschien de moeite van het proberen waard is. Maar kan dat wel in zo’n ingewikkelde kwestie waar veel partijen bij betrokken zijn en de belangen soms dwars door elkaar heen (lijken te) lopen?

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij, toen het verzoek om deze mediation te begeleiden werd gedaan ook even moesten bedenken hoe we dit aan zouden pakken. Maar we kwamen al snel tot de conclusie dat ook hier een oplossing te vinden zou moeten zijn, waarbij het naar onze mening wel echt nodig was de zaak met twee ervaren mediators op te pakken. 

Nadat we met alle deelnemende partijen (zes in totaal met ieder een verzekeraar en een advocaat) een intakegesprek hadden gevoerd, hebben er, in een tijdsbestek van drie weken, drie gezamenlijke bijeenkomsten plaatsgevonden. Deze duurden ieder ongeveer zeven uur. Daarbij zaten, buiten onszelf, steeds ongeveer twintig mensen aan tafel. 

Met elkaar tot een oplossing komen 

Opvallend was dat alle betrokken partijen zich in het begin vooral bezig hielden met naar elkaar te wijzen voor het aandragen van een oplossing. Het kostte ons grote moeite de beweging tot stand te brengen die nodig is om met elkaar tot een oplossing te kunnen komen. Dat lukte vooral door tijdens schorsingen in verschillende samenstellingen apart met partijen en hun adviseurs te overleggen. Op die manier konden we de onderhandelingen over een regeling op gang krijgen en, wijzend op de verschillende belangen, steeds een stapje verder brengen.

De laatste gezamenlijke bijeenkomst vond plaats op een vrijdag en deze duurde tot ver in de avond. Toen was, ook voor ons, duidelijk dat iedereen zijn grens had bereikt en niet verder wilde gaan. Probleem was wel dat er nog een substantieel verschil van ongeveer €1,5 miljoen overbrugd moest worden. 

Mediators proposal

Om toch een oplossing te vinden, hebben wij partijen voorgesteld een ‘mediators proposal’ te doen. Dat is een voorstel voor een totaaloplossing waarvan wij als mediators denken dat het voor alle partijen uiteindelijk aanvaardbaar zou moeten zijn.

Partijen mogen ja of nee tegen het voorstel zeggen en het werkt alleen als alle partijen ja zeggen. Partijen waren bereid hieraan mee te werken. 

Vervolgens hebben wij, op basis van alle beschikbare informatie en inzichten, een voorstel voor de verdeling van het nog resterende bedrag van €1,5 miljoen bedacht en gepresenteerd. Tegen dat voorstel hebben alle partijen, gelukkig, ja gezegd en vervolgens zijn de gemaakte afspraken opgenomen in een vaststellingsovereenkomst. 

Met het vinden van deze oplossing konden alle partijen uiteindelijk goed uit de voeten en het betekende dat vuistdikke dossiers naar het archief gingen en er niet nog jarenlange kostbare juridische procedures gevoerd hoefden te worden. Anders geformuleerd: mediation werkt, ook in ingewikkelde zaken in de verzekeringsbranche.

Link naar column in Schademagazine

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

50%

Je bent er bijna!

Waar kan ik het naartoe sturen?

Je data is 100% veilig en versleuteld.
Bekijk privacy pagina.

Mijn beste methode om jouw probleem op te lossen onthuld!

Download gratis weggever